Kontakta oss: info@sjoboflyg.se

Lübeck – EDHL

Destination Lübeck

L übeck är en utmärkt destination för en dagstur, även för den mindre erfarne flygaren. Lübeck är en gammal hansastad där de äldre medeltida kvarteren i centrum är uppsatta på Unescos världsarv. För gemene man är staden troligtvis med känd för sin goda marsipan.

Flygningen tar ca 1:30h och väl framme på flygplatsen är det både snabbt och enkelt att ta sig in till stadskärnan för en god lunch eller lite shopping. På våren rekommenderas Schnitzel ’wiener art’ med färsk sparris!

Planering

Tyskland är generellt ett lätt land att flyga VFR i. Informationsfrekvenserna är lättillgängliga och hjälpsamma, luftrummet är till stora delar klass E, vilket för VFR inte kräver någon klarering, men undantag för många kontrollzoner (CTR) som är klass D och kräver klarering.

Då Jeppessen slutat att sälja sina papperskartor ”VFR-GPS” så återstår antingen Tysklands egna VFR-kartor alternativt ICAO kartor. ICAO kartorna kan du köpa via pilotshop.se alternativt Hangar 11-29 på Sturup, som även säljer de tyska kartorna. För den tekniskt vana piloten rekommenderar vi elektroniska kartor, du har dem då alltid med dig och de är även konstant uppdaterade. Ett alternativt för iPad och Android surfplattor och telefoner är SkyDemon.

ATS- och driftfärdplan

Precis som hemma i Sverige ska brytpunkterna inte vara längre från varandra än 30 minuters flygning, men till skillnad från en nationell flygning kommer du passera två olika FIR, Köpenhamn FIR och Bremen FIR, på väg till Lübeck. Dessa behöver specificeras i ATS färdplanen.

En rekommenderad rutt är  ESMI – DISGO – CODAN VOR (CDA) – GIMRU – LÜBECK VOR (LUB) – EDHL. Rutten har brytpunkter placerade på FIR-gränserna vilket underlättar planeringen och tidsuppskattningen för FIR passagerna.

 

edhl-drift1
edhl-drift2

Eftersom det är en internationell flygning måste du lämna in en ATS-färdplan.

Vilka FIR du flyger igenom och vilken tid du planerar att passera gränsen ska anges i ATS färdplanen under fält 18 övriga upplysningar med koden ”EET/” när du flyger VFR.

Ett exempel: EET/EKDK0030 EDWW0100 –  innebär att du avser att passera in i Köpenhamn FIR (EKDK)  30 minuter efter start, därefter Bremen FIR (EDWW) efter 60 minuter.

Exempel på ATS-färdplan

edhl-ATS

Under flygningen ner till Lübeck kommer du att prata med, i ordning

  • Sweden Controll 133.800MHz
  • Copenhagen Information, 127.075MHz mellan DISGO och GIMRU
  • Bremen Information, 125.100MHz från GIMRU fram till Lübeck CTR
  • Lübeck Tower, 128.700MHz för klarering och landning

Väder och NOTAM

Bestäm dina personliga minima innan flygningen och håll dig till dem, flygningen ska vara rolig och vara ett positivt minne!

Kontrollera vädret dagen innan flygningen för att se väderläget kring södra Sverige och norra Tyskland, så du har en uppfattning kring vad som är på väg. På morgonen innan avfärd så gör en sista kontroll och skriv ut TAF (och NOTAM) så du har detta med dig.

TAF och NOTAM hittar du enklast via Norska IPPC – https://www.ippc.no/ippc/aerodromes.jsp. Ett tips är att även ta med Kastrup (EKCH), Hamburg (EDDH) och Sturup (ESMS) för väderbriefing.

Eftersom en TAF endast avser terminalområdet runt en flygplats är det viktigt att se väderläget för hela området. Vår svenska nordiska SWC karta täcker även in Lübeck och är därför en bra översikt. Om du vill se hela Europa så rekommenderas denna karta från MetOffice. Glöm inte att verifiera datumstämpeln på kartan, du vill inte planera med gammal information.

Flygplatsinformation

På vår klubbdator har vi installerat Jeppesens kartprogramvara. Där hittar du den senaste flygplatskartan, skriv ut den och ta med den.

Viktiga papper

Verifiera innan du åker att följande är med och att det är giltigt

  • Luftvärdighetsbevis
  • Försäkringspapper
  • Radiolicens
  • Miljöbevis
  • Giltigt certifikat
  • Giltig språkbehörighet (engelska)
  • Giltigt medicinskt intyg

Praktiska råd

Genomförande av flygning

Flygningen till Lübeck är inte olik en flygning till Göteborg (samma sträcka), förutom att radiokommunikationen kommer vara på engelska. Precis som i Sverige så gäller det att

  • Klarering krävs i Malmö TMA och Lübeck CTR. Kontakta Sweden control respektive Lübeck Tower i god tid.
  • Eftersom Lübeck är en kontrollerad flygplats (öppet torn) så kommer din färdplan automatiskt att avslutas när du landar och aktiveras när du startar hemresan
  • I Tyskland är det tidvis mycket trafik så glöm inte att titta ut (se och bli sedd!).
  • Om Bremen information skulle vara väldigt upptagen så oroa dig inte om du inte når fram, det viktiga är Lübeck Tower inför landning
  • Glöm inte flytvästar!

Flygplatsen

På flygplatsen så parkerar ni efter tornets anvisningar. Oftast sker det på gräsmattan framför de stora hangarerna som ligger precis öster om huvudterminalen och tornet. Tänk på att taxa försiktigt! Efter att du parkerat och lämnat flygplanet så lämnar ni flygplatsområdet via en grind som ligger mellan två av hangarerna. Titta efter den gula skylten märkt C

Innan du åker in till stadskärnan rekommenderar jag att du kontaktar briefing i huvudterminalen precis vid incheckningen för att verifiera om de vill ha betalt landningsavgift direkt, eller när du kommer tillbaka för hemresan. Landningsavgiften är ca 15 euro. Tänk även på att när du ska ut till plattan vid hemresan så prata med briefing-personalen först, så hjälper de dig.

In till stadskärnan

Precis utanför flygplatsen, vid den större vägen, går buss nummer 6 som tar dig rakt in till stadskärnan. Resan tar ca 20 minuter, hoppa av efter att ni passerat den gamla ringmuren och verkligen är inne i city. Bussen går var 30 minut på helgerna.

Lycka till och tveka inte att kontakta någon i styrelsen om du har frågor!

Externa länkar

myWebLog - www.myweblog.se
Drifthandbok - flygplats.sjoboflyg.se
ESMI Väder - vader.sjoboflyg.se
Facebook - facebook.com/sjoboflygklubb
KSAK GillaFlyg - gillaflyg.se
Sjöbo Flygklubb
Telefon: 0416 - 160 51
Website: http://www.sjoboflyg.se
Email: info@sjoboflyg.se
OrgNr: 848000-5514
Bankgiro: 872-6796